Eero Tiainen Consulting Oy

Digitaalinen tuotekatalogi helpotti varaosien ostamista ja kasvatti myyntiä

Verkkokauppa / Verkkosivujen uudistus

Eero Tiaiselle oli syntynyt idea liiketoimintansa kehittämiseksi. Tuo idea helpottaisi hänen asiakkaidensa ostokokemusta, parantaisi näkyvyyttä verkossa ja vähentäisi turhien yhteydenottojen määrää. Nämä tavoitteet hän saavuttaisi lisäämällä tuotekatalogin osaksi verkkosivujaan. Idea tuntui selkeältä, mutta toteutustapaan hän kaipasi vielä apua.

Oikea kumppani löytyi pian suositteluverkoston kautta ja otettuaan yhteyttä Strix Marketingiin, sopiva toteutusmuotokin alkoi kristallisoitua vauhdilla. Kehitystyön tuloksena syntynyt digitaalinen tuotekatalogi osoittautui investoinniksi, joka kannatti, sillä lanseerauksen jälkeen sivuston kautta tullut myynti on jo moninkertaistunut investointiinsa nähden.

Automaatiokoneiden varaosia ja komponentteja ammattitaidolla

Eero Tiainen Consulting myy automaatiokoneiden varaosia ja komponentteja, ja yrityksen menestys on perustajansa rautaisessa asiantuntijuudessa sekä osaamisessa. Asiakkaita on vuosien varrella kertynyt kohtuullisesti ilman markkinointia, mutta tilaa olisi kuitenkin uusille asiakkuuksille. Tämän takia verkkonäkyvyyden kasvattaminen oli selkeä tavoite.

Vuosien varrella tietyt asiakaskysymykset alkoivat toistua ja näihin vastaaminen oli alkanut viemään aikaa. Kysymyksiin ”Löytyykö teiltä komponenttia X?”, ”Paljonko maksaa varaosa Y?” tai ”Toimiiko tämä varmasti?” pystyisi tuotekatalogin selaaminen tarjoamaan suoran vastauksen. Myös sähköposti- ja puhelinkyselyhin vastaamiseen käytettyä aikaa voisi käyttää tehokkaammin, jos tiedustelun aiheisiin löytyisi vastaus jo suoraan verkkosivuilta – myyntiprosessin osittainen automatisointi vähentäisi täten manuaalista työtä ja vapauttaisi tämän ajan asiakasprojekteille.

Tuotekatalogilla vahvistetun verkkokaupan rakentaminen tuki myös Eero Tiaisen toista tavoitetta: pyrkimystä tehostamaan vähemmän kysyttyjen komponenttien myyntiä. Tehokkaan indeksoinnin ja hakukoneoptimoinnin ansiosta myös vähemmän kysytyt komponentit nousisivat orgaanisissa hakutuloksissa, jolloin myös niiden myynti kasvaisi.

Ei mikään perinteinen verkkokauppa, eli kuinka verkkokatalogin suunnittelu ja toteutus onnistui

Koska Eero Tiainen Consultingilla oli jo olemassa verkkosivut, luontevin sijoituspaikka katalogille oli rakentaa se yrityksen nykyisille verkkosivuille. Sivusto on rakennettu WordPressilla, joten katalogin rakentaminen onnistui helposti WooCommerce -verkkokaupan lisäosalla. Tuotekatalogin osion lisäämisen myötä Strix myös freesasi hieman pohjalla ollutta sivustoa.

Perinteisiin verkkokauppoihin poiketen asiakas ei tee tilausta Eero Tiainen Consulting -verkkosivustolla, vaan hän lähettää sivuston kautta tiedustelun toivomistaan komponenteista. Näin Eero Tiainen pääsee avaamaan arvokkaan keskustelun asiakkaan kanssa ja pystyy tarvemäärittelyn jälkeen tarjoamaan laajempaa kokonaisuutta tukemaan asiakkaansa tarvetta. Tiedustelun perusteella tehtävä analyysi paljastaa onko asiakasyritys komponenttien kartoituksen tarpeessa.

Lisämausteensa projektiin toi tuotevalikoiman koko, joka on valtava, sillä Eero Tiainen Consulting myy ja välittää noin kahtatuhatta erilaista komponenttia. Tuotteiden määrä ei kuitenkaan osoittautunut minkäänlaiseksi ongelmaksi saati aikaa vieväksi – kiitos WooCommercen monipuolisten tuotteiden hallintatoimintojen.

Yhteistyö sujui helposti ja nopeasti

Pyrimme Strix Marketingissa toteuttamaan projektit aina nopeasti ja ilman turhia viivästyksiä. Tästä Eero Tiainen antoikin kiitosta.

”Toimitus oli nopeaa. Päätöksenteosta kului vain kuukausi, kun verkkokatalogi oli käytössä.”

Erilaisten softatalojen kanssa toimineena hän arvosti myös projektin etenemisen helppoutta sekä sitä, että turhia ja raskaita määrittelyvaiheita ei ollut.

”Suunnitteluvaihe oli sopiva pienelle yritykselle. Etenemistapa oli joustavaa ilman mitään raskaita speksausprosesseja. Meillä oli suunnittelupalaveri, jossa käytiin katalogin vaatimukset ja toiveet läpi. Tämän jälkeen pari lisätarkennusta sähköpostitse ja tiesimme kaikki mitä tehdä.”

Verkkokaupan perustamista helpotti Eero Tiaisen mukaan se, että Strix Marketing otti olemassa olevan sivuston haltuun ja rakensi verkkokatalogin sen päälle. Näin aiempi verkkosivuihin tehty työ ei mennyt hukkaan.

Komponenttien ja varaosien katalogin valmistuttua Eero Tiainen teki lanseerauskampanjan asiakkailleen ja kontakteilleen kertoen uudesta verkkokatalogista. Katalogin lanseeraus sai hyvän vastaanoton ja loistavaa asiakaspalautetta – sitä pidettiin hankintaprosessia helpottavana toimintona. Kaiken kruunasi hakukonenäkyvyyden tulokset, sillä ei mennyt montaa päivää, kun komponentit alkoivat näkyä orgaanisissa hakutuloksissa hyvillä hakutulossijainneilla. Tavoitteet olivat siis toteutuneet.

Katalogi oli kaikin puolin onnistunut. Verkkokauppa toimi ensimmäisestä päivästä alkaen kuten piti. Heti alussa löydettiin vielä pieniä viilauksen paikkoja, mutta ne toteutettiin myös nopeasti.”, kertoo Eero.

Onnistunut investointi

Verkkokaupan perustaminen on yrityksille toimintatavan muutoksen lisäksi aina myös investointi. Ja kuten aina investointeja suunniteltaessa, niiden kannattavuutta tulee myös puntaroida. Eero Tiaisen tapauksessa investointi kannatti.

”Odotin, että verkkokatalogi maksaa itsensä reilussa puolessa vuodessa takaisin. Katalogi loi kuitenkin sen verran hyvin lisämyyntiä, että se on maksanut kaksinkertaisesti itsensä takaisin kahdeksassa viikossa.”

(Artikkelin kuva: Eero Tiainen)

Yritys

Eero Tiainen Consulting Oy

Eero Tiainen Consulting Oy toteuttaa B&R Automationin valmistamiin järjestelmiin liittyen konsultointia, koulutusta ja varaosatoimituksia toimialariippumattomasti ja kansainvälisesti.