Asiakaskunnan ja liiketoiminnan kasvattaminen verkkokaupalla

Verkkokauppa
Antti Tolvanen

Käsi ylös, kenen yrityksellä on nettisivut? No, jokaisella lukijalla taisi käsi nousta. Mutta kuinka monen nettisivuilta asiakas voi tehdä suoran oston hiirtä klikkaamalla? Uskon, että tämä määrä on pienempi, vaikka viime aikoina kiinnostus verkkokauppoja kohtaa onkin ollut suuri ja niistä puhutaan eri medioissa ahkerasti.

Nykyajan hektisessä sykkeessä olisi välillä hyvä pysähtyä miettimään, kuinka pystymme kasvattamaan yrityksemme asiakaskuntaa ja liikevaihtoa. Kun yrityksellä on tilaa lisätilauksille tai -tuotannolle, alamme pohtia keinoja myynnin kasvattamiseen.

Vastaus monen yrityksen pohdinnalle voi olla toiminnan laajentaminen paikallisesta kivijalkaliikkeestä valtakunnan kattavaksi kauppapaikaksi tai vaihtoehtoisesti jo valtakunnallisessa toiminnassa vastaus on löydettävyyden tehostaminen ja ostamisen helpottaminen. Ja vaikka liiketoimintaa vasta aloitellaan, niin toimivin ratkaisu saattaa olla myydä tuotteita ja palveluita verkossa. Eli puhumme verkkokaupasta. Kerron tässä blogiartikkelissa, kuinka verkkokaupan avulla pystytään laajentamaan asiakaskuntaa ja myyntiä sekä minkälaisia asioita kannattaa huomioida verkkokauppaa aloittaessa.

Kuinka me teemme ostoksia nykypäivänä?

Verkkokauppa käsitteenä on meille kaikille varmasti tuttu, joten siirrytäänpä puhumaan suoraan ostokäyttäytymisestä. Sillä se on muuttunut erittäin radikaalisti ja tämä muutos on hyvä tiedostaa.

Yksi digitalisaation muutoksen myötä tullut ilmiö on verkkokauppa, joka on tuonut monipuoliset ja kattavat kauppapaikat suoraan olohuoneisiimme ja kännyköihimme. Tämä mahdollisuus on muuttanut ostokäyttäytymisiämme.

Nykyajan valitettava trendi on se, että olemme usein hyvin kiireisiä. Jopa niin kiireisiä, ettemme ehdi käydä kiertelemässä kauppoja, kun etsimme uutta paitaa tuleviin juhliin. Ajan säästäminen on kuluttaja-asiakkailla yleisin syy ostaa verkosta, koska tällöin voimme shoppailla silloin kun meille sopii.

Toinen syy verkkokaupoista ostamisen suosioon on niiden kattava tuote- ja palveluvalikoima. Jos tarvitsemme jotain erityistuotetta ja oman paikkakunnan valikoima on hyvin rajattu, tarjoaa Internet tähänkin ratkaisun. Esimerkiksi kaivattua tietyn merkkistä salibandymailaa ei löydy omalta paikkakunnalta, joten suuntaamme tarkastelemaan verkkokauppojen tarjontoja.

Verkkokauppa on iso juttu – ihan oikeasti

Ostaminen verkkokaupoista on nostanut suosiota kaikissa ikäluokissa viimeisen viiden vuoden aikana. Suosituinta verkkokaupoista ostaminen on 25 – 44 -vuotiaiden ikäryhmässä, joista vuonna 2018 noin 94% on ainakin jossain vaiheessa ostanut verkosta. Ostoksia tehdään myös aktiivisesti. Tässä samassa ikäryhmässä noin 56% on tehnyt vähintään kolme verkkokauppaostosta viimeisen kolmen kuukauden aikana. (Lähde: Tilastokeskus, Väestön tieto- viestintätekniikan käyttö 2018)

Verkkokaupan käyttö demografiset tiedot

Volyymitkin ovat todella korkeita. Vuonna 2017 kuluttajat ostivat arviolta noin 7,4 miljardin euron edestä. Yritykset ja muut organisaatiot ostivat arviolta noin 10,4 miljardin euron edestä. Melko huimia lukuja, vai mitä? (Lähde: Tilastokeskus, Väestön tieto- viestintätekniikan käyttö 2018)

Verkkokaupan arvo ja suosituimmat tuoteryhmät

 

Verkkokaupan perustaminen yritykselle – mitä tulee huomioida?

Jos pääsit tähän asti ja aloit pohtia pitäisikö juuri sinunkin yritykselle tehdä moderni kauppapaikka, niin ei hätää! Alla on lyhyt listaus olennaisimmista seikoista, joita kannattaa huomioida.

Domain ja hostingpalvelu

Tarvitsette domainin (www.verkkokaupannimi.fi) sekä webhotellin, eli hostingpalvelun. Tämä on verkkokaupan koti ja hostingpalvelu mahdollistaa sisällönhallintajärjestelmän asentamisen ja ylläpitämisen.

Suosittelen, ettei tässä mennä siitä mistä aita on matalin. Eli tarkoitan, ettei halvinta mahdollista kannata valita. Hostingpalvelulta vaaditaan tarpeeksi tehoa palvelimelta sekä resursseja kävijäliikenteeseen. Nämä korostuvat silloin, kun liikenne verkkokaupassa alkaa kasvaa.

Hyviä palveluntarjoajia on useita. Oman kokemuksemme perusteella pystymme suosittelemaan kahta hyväksi koettua suomalaisia palveluntarjoajaa: Louhi ja Domainhotelli. Jos domainin ja hostingpalvelun varaaminen tuntuu vaikealta, niin verkkokaupan toteuttaja varmasti auttaa tässä.

Yrityksellänne on varmasti jo verkkosivut, jolloin teillä on myös oma domain. Tässä tapauksessa kannattaa pohtia haluatteko verkkokaupan yrityksenne verkkosivujen yhteyteen vai erotetaanko se verkkosivuista, jolloin se tulee toiselle domainille.

Verkkokauppa-alusta, eli sisällönhallintajärjestelmä

Heti alussa tulee myös valita verkkokaupan alusta, eli sisällönhallintajärjestelmä (CMS, Content management system). Alusta toimii verkkokaupan moottorina, jonka kautta hallitaan tuotetietoja, muuta kaupan sisältöjä sekä tilauksia.

Vaihtoehtoja on paljon. Verkkokauppa-alustoja, eli sisällönhallintajärjestelmiä, on useita kymmeniä. Nämä kaikki toimivat ja käyttäytyvät hieman eri tavalla, joten eri verkkokauppa-alustat soveltuvat eri tarkoituksiin. Alustan valitsemisessa selvitys- ja pohjatyö kannattaa tehdä huolella, koska osassa alustoissa on omat rajoitteensa. Rajoitukset saattavat tulla vastaan jo heti alussa. On myös paljon harmillisia tapauksia, kun olemassa olevaan verkkokauppaan suunnitellaan uusia toimintoja ja ominaisuuksia, toteaa verkkokaupan toteuttaja suunnitelmiinne ”tämä ei valitettavasti ole mahdollista”.

Onneksi on olemassa myös muutama verkkokauppa-alusta, jotka taipuvat tarpeeseen kuin tarpeeseen. Yksi tällainen alusta on WooCommerce, joka on suosituin verkkokauppa-alusta.

Verkkokauppa sisällönhallintajärjestelmä CMS, verkkokauppa-alusta, analytiikka

Tuotevalikoiman ja -tietojen määrittely

Jos tuotevalikoima sekä tuotteiden tiedot ja hinnat eivät ole vielä koostettuna, niin tämä tulee tehdä myös. Lisäksi tarvitaan tuotekuvat. Sisällöt ovat erittäin tärkeitä verkkokaupan kävijöille, mutta niillä on toinenkin hyöty. Laadukkaat ja kattavat tuotesisällöt edesauttavat myös parempaa hakukonenäkyvyyttä.

Vinkki: me shoppailijat rakastamme visuaalisuutta, joten pidäthän huoli, että tuotteesta on tarpeeksi kuvia. Kuvia tulisi olla vähintään kolme, mielellään viisi tai enemmän. Haluamme myös tietää tuotteesta mahdollisimman paljon, jotta pystymme tekemään ostopäätöksen. Tuotteen ominaisuuksista kannattaa kertoa tarpeeksi ja nostaa sen hyödyt esille.

Tuotteita määrittäessä kannattaa myös miettiä jokaisen tuotteen kohdalla, että onko se tavallinen tuote, jota myydään vain ja ainoastaan sellaisenaan vai onko tuotteessa kustomoitavuutta. Esimerkiksi fyysinen kirja on tyypillisesti muuttumaton tuote, josta ei ole eri variaatioita. Tuotteessa voi vaihtoehtoisesti olla eri vaihtoehtoja tai muuttuvia tekijöitä, kuten väri, koko, kokoonpano jne. Esimerkiksi t-paidasta voi olla eri kokoja ja eri värejä ja verkkokauppa mahdollistaakin tuotteen kustomoitavuuden osana ostokokemusta.

Varastonhallinta

Verkkokauppa-alustoissa on mahdollista ottaa käyttöön varastonhallinta. Jokaisessa myyntitilanteessa varastosaldoista vähennetään myydyt tuotteet, joten se päivittyy automaattisesti. Varastosaldoja pystyy päivittämään myös manuaalisesti, kun tuotteita ostetaan lisää varastoon. Tämä ominaisuus mahdollistaa sen, että verkkokaupassa tuotteen tiedoissa kerrotaan, jos tuote on loppunut ja/tai tuotteen toimitus kestää normaalia pidempään.

Jos tuotteita myydään myös yrityksen omassa liikkeessä, niin tämä tulee huomioida. Monissa varastonhallinta- ja toiminnanohjausjärjestelmissä on mahdollista asettaa integraatio verkkokaupan kanssa, jolloin järjestelmät keskustelevat keskenään. Tällöin varastosaldot päivittyvät molemmissa järjestelmissä – ostetaan tuote verkkokaupasta tai liikkeestä.

Maksupalvelusopimuksen solmiminen

Verkkokauppiaan tulee myös solmia maksupalvelusopimukset. Maksupalvelu on se komponentti, joka mahdollistaa tilausten maksamisen verkkokaupassa ja joka välittää asiakkaan maksamat rahat yrityksen tilille.

Eri maksupalvelut mahdollistavat eri maksutapoja. Kannattaa miettiä, että haluatteko verkkokauppaanne maksutavoiksi verkkopankkien lisäksi myös esimerkiksi luottokortit tai osamaksun. Suomessa yleisimpiä maksupalveluita ovat Paytrail, Checkout Finland sekä Klarna Checkout.

Verkkokauppa muuttaa liiketoiminnan luonnetta

Jos päätetään toteuttaa verkkokauppa, kannattaa huomioida muutamia prosesseihin liittyviä seikkoja. Kun verkkokauppaa perustetaan, niin luonnollisesti vaatimuksena on verkkokauppa-alusta, tuotetietojen syöttäminen, maksupalvelusopimukset ja loistavan käyttäjäkokemuksen varmistaminen. Tämä ei kuitenkaan riitä yksinään.

Yrityksen tulee huomioida uudet prosessit sekä kuinka ne hoidetaan ja resursoidaan. Tällaisia prosesseja ovat mm. tilausten käsittely, pakkaus, logistiikka, asiakaspalvelu ja reklamaatiot. Resurssoinnin osalta kannattaa jo miettiä etukäteen kuka vastaa verkkokaupan tuotetiedoista, kuka tilauksista ja kuka asiakaspalvelusta. Lisäksi on hyvä varautua positiiviseen kasvuun verkkokauppaostojen myötä – voitte parhaassa tapauksessa joutua rekrytoimaan lisähenkilöstöä yrityksen kasvun myötä.

Yksi lempisanontani on ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”, joka pätee varsinkin verkkokauppojen käyttöönotossa. Kun prosessit suunnitellaan etukäteen mahdollisimman hyvin, se helpottaa ja nopeuttaa työtä tulevaisuudessa.

Verkkokaupan prosessit

Muista markkinointi

Olemme Strixillä huomanneet, että markkinointi tahtoo unohtua monella uudella verkkokauppiaalla, joten haluankin tässä korostaa sen tärkeyttä. Tai oikeastaan se ei ole ”vain” tärkeää. Se on välttämätöntä. Markkinointia vaaditaan alkuvaiheessa, jos halutaan tehdä kauppaa verkkokaupan välityksellä – ja tämähän on verkkokaupan tavoite, vai mitä.

Internetissä on jo paljon verkkokauppoja ja niitä syntyy jatkuvasti. Uusi verkkokauppa on yksi kala meressä. Kuinka sinun verkkokauppasi löydetään? Löydettävyyden ja tietoisuuden kasvattamiseksi tarvitaan vähintäänkin lanseerauskampanjaa. Myös jatkuva markkinointi on suositeltavaa, minkä isot verkkokaupat ovat ottaneet huomioon.

Tehokkaita markkinointitoimenpiteitä on digitaalinen markkinointi somessa sekä Googlen markkinointikanavissa ja tietenkin markkinointi houkuttelevilla sisällöillä. Maksetulla hakukonenäkyvyydellä varmistetaan, että verkkokauppa näkyy relevanteissa hakutuloksissa kärkisijoilla. Varsinkin aloittavilla sivustoilla on haasteellista päästä kärkisijoille. Myös uudelleenmarkkinointi (remarketing) on tehokas markkinointi, jolla yleensä on erittäin korkea ROI. Uudelleenmarkkinoinnissa joko verkkokauppaa tai sen yksittäisiä tuotteita mainostetaan henkilöille, jotka ovat käyneet verkkokaupassa. Toistohan on yksi markkinoinnin tehokeinoja.

Kiinnostaako verkkokaupan toteutus?

Olemme Strix Marketingilla toteuttaneet useita verkkokauppoja. Jos olet kiinnostunut kasvattamaan myyntiäsi verkkokaupan avulla, kerromme mielellämme lisää.

Kirjoittaja

Antti Tolvanen

Digital marketing specialist

Antti toimii digitaalisen markkinoinnin, verkkosivustojen sekä verkkokauppojen asiantuntijana. Kun aletaan puhua käyttäjäkokemuksen viimeistelystä, hän laittaa kahvinkeittimen päälle ja kääri hihansa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *