Miten parantaa verkkokaupan myyntiä – vinkkejä konversioprosentin nostoon

Verkkokauppa
Minna Hirvonen
Miten parantaa verkkokaupan myyntiä – vinkkejä konversioprosentin nostoon

Onko yritykselläsi nykyaikainen verkkokauppa? Tehokkaalla kampanjoinnilla ja hakukoneoptimoinnilla olette saaneet hyvin kävijöitä verkkokauppaanne. Miksi silti verkkokauppa ei konvertoi laskelmien mukaisesti? Tästä blogikirjoituksesta saat hyviä vinkkejä ja mahdollisia ratkaisuja myyntiä sakkaaviin ongelmiin.

Harva verkkokauppa voi ryhtyä kilpailemaan Zalandon ja Amazonin kaltaisten verkkokauppojen kanssa rakentamalla omaa toimintaansa yhtä laajalla valikoimalla ja kävijänsä yksilöivästi. Se ei ole tarpeen, eikä edes kannattavaa. Tee tiettyjä asioita paremmin tai yhtä hyvin, niin kasvatat verkkokauppasi myyntiä.

Amazon on aloittanut toimintansa Ruotsissa, joten siitä syystä nyt viimeistään kannattaa laittaa verkkokaupat kuntoon!

Kokosin muutaman yleisen verkkokaupan myyntiä tehostavan vinkin, joilla voit kasvattaa matalaksi jäänyttä konversioprosenttia eli myyntiin johtavia verkkokauppakäyntejä. Myynti lähtee nousuun asiakaskokemuksen parantuessa ja kehittyessä.

Sisällöllisiä keinoja verkkokaupan tehokkaampaan konvertoitumiseen

Tunnetko kohderyhmäsi ja heitä puhuttelevan viestinnän?

Yksi tyypillinen ongelma on, ettei tunneta omaa kohderyhmää tai ei osata viestiä puhuttelevalla tavalla juuri omalle kohderyhmälle. Jos verkkokaupassa puhutellaan kävijälleen liian vaikeilla termeillä tai vaihtoehtoisesti verkkokaupan viestinnästä paistaa kilometrien päähän sen epäaitous ja teennäisyys, verkkokaupassa vieraileva tuskin poistuu kassan kautta ulos. Muista puhutella kohderyhmääsi kiinnostavalla tyylillä ja tavalla.

Onko yrityksen ja verkkokaupan viestintä yhtenäinen?

Verkkokaupan sisällöt eli tekstien, kuvien ja videoiden tulee viestiä asiakkaalle samassa linjassa yrityksen strategisen viestinnän kanssa, eli tukea yrityksen brändiviestintää. Vaikka jokaisella markkinointi- ja somekanavalla on omat lainalaisuutensa, ei tule hukata yrityksensä brändiviestintää monikanavaisuudessa. Viestinnän väriä ei kannata vaihtaa, mutta sen sävyillä saa leikitellä. Näin asiakaskuntasi ja kohderyhmäsi ei hämmenny kohdatessaan yrityksesi markkinointiviestintää eri kanavissa.

Ovatko tuotekuvaukset riittävän informatiivisia?

Informatiivisuudella viittaamme myös asiakkaasi saamiin hyötyihin. Pelkkien teknisten tietojen lisäksi on tärkeää kertoa tuotteen/palvelun tuomista hyödyistä asiakkaallesi sekä kertoa, kuinka tuotetta/palvelua käytetään hyötyjen saavuttamiseksi.

Poistetaanko asiakkaan ostopäätöksen esteet?

Mikä on kohderyhmäsi suurin huoli ja este ostopäätökselle? Kun olet selvittänyt sen, poista ostopäästöstä jarruttavat esteet. Yleensä verkkokauppa-asiakkaan huolet käsittelevät yrityksen luotettavuutta, palautusoikeutta (maksuton), asiakaspalvelun toimivuutta ongelmatilanteissa.

Kaipaatko sisällöllistä syväosaamista verkkokauppasi myynnin buustaukseen?
Voimme auttaa, ota yhteyttä. Meillä on kokemusta verkkokauppojen tuotekuvauksista, ymmärrystä eri ostajapersoonista ja osaamista erilaiseen viestintään.

Teknisiä keinoja verkkokaupan konversion kasvatukseen

Teknisiä keinoja verkkokaupan konversion kasvatukseen

Onko sijoittelut kohdillaan verkkokaupassa?

Verkkokaupoilla on tietynlainen vakiintunut logiikka, jonka verkkoshoppailijat ovat omaksuneet. Älä yritä olla kekseliäs, vaan toteuta sijoittelut vakiintuneella toteutuksella, mutta viilaa pieniä yksityiskohtia paremmiksi kuin kilpailijoillasi. Missä kohdassa on hyvä esittää argumentit, miksi ostaa teiltä? Missä näyttää eniten ostetut tuotteenne/palvelunne? Mieti myös, missä olisi paras paikka tuoda esiin tarjoukset? Nämä kolme esimerkkiä ovat yleisiä verkkokauppavierailijoita kiinnostavaa tietoa.

Latautuvatko verkkokaupan sivut riittävän nopeasti?

Nopea latausaika on tärkeää kahdesta syystä.

Jos sinäkin tuskailet verkossa surffaillessasi liian hidasta verkkoyhteyttä tai raskaita sivustoja, niin tuskailevat verkkokauppaasi tulevat asiakkaasikin. Jos joku tarjoaa samoja tai korvaavia tuotteita/palveluja nopeammin lataantuvassa verkkokaupassa, he siirtyvät sinne.

Googlen algoritmit suosivat nopeaa latausaikaa. Verkkokauppasi nousee orgaanisessakin näkyvyydessä latausnopeutta nostamalla.

Onko kategoriointi toteutettu käyttäjä- ja hakukoneystävällisesti?

Verkkokaupan rakenne kannattaa miettiä huolellisesti. Helposti käytettävä ja löydettävä verkkokauppa myy paremmin. Optimoimalla verkkokaupan rakenteen autetaan asiakasta löytämään haluamansa tuotteen/palvelun. Lisäksi rakenteen optimointi tehostaa sivuston löydettävyyttä hakukoneissa, kuten Googlessa.

Ohjaako verkkokauppa riittävästi ostajaa?

Onko verkkokauppasi rakennettu asiakasta riittävän ohjaavasti, jotta ostoprosessi pääsee maaliin asti? Olemme huomanneet, että monissa verkkokaupoissa on paikkoja, joissa asiakas on vaarassa pudota prosessista. Tee prosessista asiakkaallesi mahdollisimman vaivaton. Ei pakollisia säätämisiä rekisteröitymisen ynnä muiden sellaisten kanssa. Mutkaton ja vaivaton ostoprosessi on käyttäjäystävällisyyttä.

Onko kassa -sivu riittävästi ostoksen viimeistelyyn tähtäävä?

Yhdenkään verkkokaupan konversioprosentti ei ole täydet 100, ei edes puolet siitä. Kaikki verkkokaupassa vierailevat eivät ole ostohousut jalassaan, mutta hyvä käyttäjäkokemus katselukierroksella antaa paremmat mahdollisuudet palaamaan ostoaikeiden ollessa ajankohtaiset.

Yksi tyypillisimmistä ostoskorin hylkäämisen syistä liittyy liian korkeisiin toimitusmaksuihin tai pakolliseen rekisteröitymiseen. Myös asiakkaan näkökulmasta huonot maksutapavaihtoehdot ovat tyypillinen syy ostoskorin hylkäämiselle. Huolehdi, että maksutavoista löytyy riittävästi vaihtoehtoja, jotta maksuvalmiit asiakkaat eivät putoa kyydistä.

Tee ostoprosessista asiakkaallesi mahdollisimman matalakynnyksinen.

Tiedätkö yleistasolla, miten parantaa verkkokauppasi myyntiä, mutta et ole aivan varma, miten toteuttaa sen?
Hyödynnä kokemustamme ja osaamistamme, ota yhteyttä meihin.

Lyhennämme latausaikaa ja parannamme käyttäjäkokemusta sekä nostamme verkkokauppasi algoritmien suosioon.

Lisämyynti ja uusintaostojen konversioajan lyhentäminen

Lisämyynti ja uusintaostojen konversioajan lyhentäminen

Pyrittekö lisämyyntiin?

Miksiköhän kivijalkaliikkeissä kassojen läheisyydessä on tarjolla tuotteita, joihin asiakkaalla on matala kynnys ostamiselle? Aivan! Samalla tavalla kuin fyysisessä kaupassa, myös verkkokaupassa ne toimivat.

Eksklusiivinen tarjous houkuttaa tekemään vielä viime hetken ostoksia. Tämä toimii parhaiten siinä vaiheessa, kun asiakas on ostoprosessissaan edennyt ostoskorinsa sisällön ja sen hinnan hyväksymisessä seuraavaan vaiheeseen.

Voit myös kokeilla tilauksen tekemisen jälkeen vain 5 minuuttia voimassa olevia tarjouksia, jotka ovat ohittamattoman hyviä asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaalla on tuon 5 minuutin aikana mahdollisuus lisätä jo vahvistettuun tilaukseensa eksklusiivisella tarjouksella häntä kiinnostavia tuotteita. Kello tikittää, joten päätös tulee tehdä nopeasti.

Omakohtaisesta kokemuksestakin voin todeta, tuollaista lisämyyntiä ei voi ohittaa, jos tuotteet kiinnostavat ja hinta on selkeästi edullisempi kuin muuten verkkokaupassa olisi.

Tehokas tapa saada asiakas palaamaan

Kun asiakas on kulkenut läpi koko ostoprosessin, tarjoa hänelle välittömästi syytä palata. Tarjoa henkilökohtaista alennuskoodia seuraavaan kertaan tai jotain muuta erikoistarjousta. Pidä tarjousaika riittävän lyhyenä, jotta asiakas reagoi siihen ajassa, jonka hän muistaa.

Pyydätkö suosittelua?

Asiakas on ihminen. Hän on tunteva ja kokeva ihminen. Me ihmiset luotamme toisten antamiin arviointeihin ja olemme kiinnostuneita niistä ennen ostopäätöstä.

Siksi ei ole ollenkaan ihme, että somevaikuttajat nousivat suosioon ja heistä syntyi oma ammattikuntansa. Heidän kokemuksiaan halutaan kuulla ja lukea. Myös toisten asiakkaiden kokemuksista ja suositteluista ollaan kiinnostuneita.

Joten, miksi et pyytäisi asiakastasi arvioimaan ostetut tuotteet/palvelut?

Oletteko proaktiivisia?

Muistatko olla ennakoiva ja kohdentaa verkkokauppasi markkinointia ja myyntiä asiakkaasi näkökulmasta hänen tarpeitaan hyödyttävästi?

Esimerkiksi marraskuussa on hyvin turhaa markkinoida aurinkovoidetta isoille massoille Suomessa, vaikka jonkinlainen volyymi sitä tarvitsee tuolloinkin. Sen sijaan aurinkovoiteen inbound -markkinointia hyödyntävillä keinoilla on hyvä aloittaa kevättalvella, ja siitä jatkaa kevättä ja alkukesää kohden aktiivisemmalla otteella. Ennakoi asiakkaiden tarve ja tarjoa ratkaisua juuri ennen kuin välittömin tarve iskee.

Hyväkin myyjä tarvitsee tukea omassa myyntiprosessissaan.
Myynti on psykologiaa, ja me tiedämme, miten sitä hyödynnetään eri kohderyhmille. Rakennamme somekampanjoita, kirjoitamme asiakkaan näkökulmasta hyödyllisiä uutiskirjeitä ja tunnemme vaikuttajamarkkinoinnin salat.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin keskustellaan lisää, miten voisimme auttaa juuri sinua.

Tuloksellisia ratkaisuja

Ota rohkeasti yhteyttä, niin keskustellaan, miten voisimme auttaa verkkokauppasi myynnin kasvattamisessa. Kaikkia parannuksia ei tarvitse tehdä välittömästi, vaan voimme analysoida kriittisimmät kipupisteet ja tarjota niihin ratkaisua. Katsotaan yhdessä tärkeimmät tavoitteesi ja keinot niiden saavuttamiseen.

Lue myös asiakkaidemme onnistumisista:

Digitaalinen tuotekatalogi helpotti varaosien ostamista ja kasvatti myyntiä
VVA-Palvelut Oy kasvoi kivijalkamyymälästä koko maan laajuiseksi verkkokaupaksi

Kirjoittaja

Minna Hirvonen

Partner, Marketing and Communications Specialist

Minna on sisältömarkkinoinnin sveitsiläinen linkkuveitsi: ei jätä koskaan pulaan. Digitaalista markkinointia ja sisältöjä suunnitellessa sekä toteuttaessa hän pitää aina mielessään tuloksellisuuden.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *