Yhä useampi saa tänä päivänä tuloja blogistaan/vlogistaan ja moni tituleeraakin itseään ammattimaisena bloggaajana. Bloggaamisesta ja vloggaamisesta on tullut monen nuoren suosikkiammatti, sillä kukapa ei haluaisi satojatuhansia tai miljoonia seuraajia.

Yllämainittuihin seuraajamääriin on todella vaikea päästä ja tuskin se jokaisen sisältöjä tuottavan tavoitteenakaan on (unelmana ehkä). Amattibloggaaminen onkin monelle kätevä sivutulojen lähde, sillä sisältömarkkinoinnin suosio ja toisaalta myös tarve pysyvät vuodesta toiseen pinnalla.

Subjektiivinen vai objektiivinen näkökulma?

Useimmiten ammattibloggaajat tekevät työtään aidosti omana itsenään, omaa brändiään rakentaen ja vahvistaen. Silloin sisällöissä on vahvasti subjektiivinen, eli omiin kokemuksiin ja ajatuksiin pohjautuva ote ja sisällöt julkaistaan omana itsenään. Vaikka sisältö perustuisi yhteistyöhön yrityksen tai brändin kanssa, siitä välittyy vahvasti kirjoittajan mielipiteet ja henkilöbrändi. Tätä sisältömarkkinoinnin muotoa kutsutaan nimellä vaikuttajamarkkinointi ja sitä on Suomessakin tehty menestyksekkäästi jo tovin.

Mutta kuinka moni toimii ammatikseen haamubloggaajana jalkauttamalla sisällöntuotantotaitonsa muiden avuksi, eli esim. auttamalla yrityksiä saamaan äänensä kuuluviin blogikirjoitusten muodossa, sparraamalla, oikolukemalla tai muokkaamalla yritysbloggaajan tekstejä? Mielestäni ei kovinkaan moni – ainakaan vielä – ja siksi me strixiläiset päätimme yhdistää voimamme ja perustaa sisällöntuotantokoneiston, jonka tavoitteena on auttaa yrityksiä saamaan äänensä kuuluviin haamubloggaajien avustamana.

Ymmärrys yrityksen liiketoimminnasta avainasemassa

Haamubloggaus tai sisällöntuotanto yrityksen puolesta ei ole niin helppoa kuin voisi kuvitella ja useimmiten ensimmäiseksi kompastuskiveksi tulee omasta persoonasta ja äänestä luopuminen. Ensimmäisenä sääntönä on, että haamubloggaajan pitää pystyä irtautumaan omista mielipiteistään ja omaksua asiakasyrityksen ääni ja tyyli.

Tämä lisäksi haamubloggaajan on erittäin tärkeätä sisäistää ja ymmärtää asiakasyrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet, strategia ja reunaehdot, jotka draivaavat sisällöntuotantoa. Tämä on mielestäni se seikka, joka jää kirjoittajalta surullisen usein tutkimatta – oli sitten kyseessä organisaation oma työntekijä tai organisaatiolle taitojaan myyvä haamukirjoittaja.

Jos on sisäistänyt asiakkaan liiketoiminnan ja onnistuu tavoittamaan asiakkaan äänen, on haamubloggaajan seuraavaksi oltava tehokas etsimään tietoa ja omaksumaan sitä erittäin nopeasti. Hyvin tyypillisesti sisällöntuottajan toimeksianto käsittelee jotain oman mukavuusalueen ulkopuolella olevaa teemaa, jolloin tehokkaista tiedonetsintätaidoista ja omaksumiskyvystä tulee se arvokkain taito luovan kirjoituskyvyn lisäksi.

Jos selviät näistä yllä manitsemistani säännöistä ja haasteista, on sinulla loistava mahdollisuus työllistää itsesi sisällöntuottajana ja haamubloggaajana.

Haluatko ammattimaiseksi sisällöntuottajaksi?

Jos siis mietit sisällöntuottamisesta ammattia, tai haluat tietää miten videoilla tai blogeilla voisi saada lisätuloja, olet luultavimmin eksynyt oikeaan osoitteeseen. Meillä voisi olla juuri sinun tyyliisi sopiva asiakas, tai voimme osoittaa miten sivutyö voi sopia blogi-/vlogiharrastuksen rinnalle.

Jos kiinnostuit, niin ota meihin rohkeasti yhteyttä! Se onnistuu näppärästi esim. sivun alalaidassa olevan yhteydenottolomakkeemme kautta tai lähettämällä meille strixiläisille suoraan viestiä.

Miksi valita Strix?

Olemme yhdistelmä markkinoinnin syväosaamista ja rautaista sisällöntuotantoa. Perustajiemme sydän sykkii pienten paikkakuntien tarinoille ja tuommekin avuksesi alueellisen liiketoimintaymmärryksen sekä asiantuntijaverkostomme. Sisältömme auttavat sinua erottumaan.

Ota rohkeasti yhteyttä!

  • Ota meihin yhteyttä

© STRIX MARKETING OY | All Rights Reserved